Selecteer een pagina

I make books. That’s what I do.

Zo stelt Jeannine Stein zich voor in een artikel in de Los Angeles Times.

Zo’n 20 jaar geleden maakte ze haar eerste boek en ze was er zo door verwonderd dat ze meteen een les boekbinden ging volgen. Het feit dat ze in staat was om een echt boek te maken, waar je ook in kon schrijven vond ze geweldig. Het is nog steeds datzelfde gevoel dat er haar toe aanzet om telkens nieuwe boeken te maken en te ontwerpen en om boeken te schrijven over boekbinden.

Terwijl ze al die boekbindlessen volgde, besefte ze dat de mogelijkheden eindeloos waren. Een eenvoudig leeg dagboek zou tot een uitvoerig geïllustreerde verhalenboek kunnen leiden. Ze schreef zich steeds opnieuw in voor nieuwe lessen, leerde de traditionele technieken en leerde ze dan weer op haar eigen manier uitvoeren. In die tijd begon ze ook andere, minder voor de hand liggende materialen zoals oude foto’s, cornflakes dozen en oude platenhoezen te gebruiken.

Inspiratie uit boeken

De inspiratie en de fascinatie voor deze materialen komt bij haar voort uit het lezen. De boeken van Laura Ingalls Wilder (Amerikaans schrijfster, bekend van onder andere de boekenserie Het kleine huis op de prairie) bijvoorbeeld, inspireerde haar om stof te gebruiken: versleten en vervaagde quilts, calico weefsel en ruw, ongebleekt katoen of linnen.

Bij het lezen van Little Women van Louisa May Alcott kon ze zich levendig de scenes voorstellen waar de meisjes samen met hun moeder zitten te naaien en borduren. Dat versterkte haar liefde nog voor handwerk. Het naaiwerk aan een boekbinding is nog steeds haar favoriete werkje van het ganse bindproces — er zit iets in het ritme, de cadans van het naaien dat ze heel rustgevend vindt.

Jeannine Stein Schetsboekjes

De invloed van deze romans zie je ook heel goed in haar eerste boek over boekbinden: Re-Bound: Creating Handmade Books From Recycled and Repurposed Materials. Zo wordt er bijvoorbeeld een schetsboek in beschreven waarvan de kaften en de rug gemaakt zijn van oude foto’s met een Victoriaans lint als sluiting: in haar verbeelding ziet Jeannine Stein één van March zusters, een hedendaagse versie weliswaar, in een buurtcafeetje zitten terwijl ze het boek vult met schetsen en poëzie.

Jeannine Stein geïnspireerd door Little Women

Recentere boeken zoals Trading in Memories: Travels Through a Scavenger’s Favorite Places en Italy Out of Hand: A Capricious Tour van Barbara Hodgson hebben haar dan weer geïnspireerd om reisdagboeken te maken. Net zoals de avontuurlijke hoofdpersonages ze zouden gemaakt hebben: een plakboek met tickets, foto’s, snoepjeswikkels en schetsen. Net zoals de schrijfster, houdt Jeannine Stein van verkleurde en gescheurde relikwieën, die ze ook graag verwerkt in haar boeken.

Journal van Jeannine Stein

Het decoupage food and wine journal in Adventures in Bookbinding was het directe gevolg van het lezen van My Life in France van Julia Child (een Amerikaanse kok, auteur en televisiepersoonlijkheid. Ze is vooral bekend omdat ze met haar kookboek Mastering the Art of French Cooking het Amerikaanse publiek liet kennismaken met de Franse keuken). De kaften van dit boek zijn gemaakt van bladen uit oude kookboeken waar recepten op staan.

Decoupage food and wine journal van Jeannine Stein

Wat ik zo mooi vind aan Jeannine Stein is haar filosofie over het gebruik van haar boeken. Ze maakt ook blanco boeken en ze houdt ervan als die echt gebruikt worden, als ze gevuld worden met tekeningen, ideetjes, lijstjes en post-its. Zelfs als die boeken een beetje stoffig worden vindt ze dat niet erg, zo worden ze immers geladen met een energie die ze nog niet hadden wanneer de pagina’s nog blanco waren.

A handmade book’s life starts when it is bound and the pages are blank. They reconnect me with that feeling I had decades ago when books transported me to another place. I am thankful they still do.

Jeannine Stein polymeerklei agenda 

We zien Jeanine Stein aan het werk in volgende video:

Meer foto’s van het werk van Jeannine Stein vind je

Pin It on Pinterest